Gel výborne perie, zmäkčuje vodu aj pranú bielizen,lahšie sa veci žehlia...
Mydlo nastrúhame a vsypeme do vriacej vody.
Po rozpustení mydla odstavíme a prisypeme kryštalickú sodu.miešame do rozpustenia sody.
Po miernom vychladnutí gelovú masu nalejeme do fliaš či kýblikov.Ona zhustne.Na pranie používam klasickú odmerku na prášok-tak jeden a pol na jedno pranie.
hubarka35, 11. mája 2014 o 17:13
Prečo otázniky?je to výborný gél....už žiadný iný nekupujem,ani prášky na pranie....a výde omnoho lacnejšie ako tie drahé gély...volakedy len jadrovým mydlom prali ženičky.....a krásne aj vybieli biele prádlo....a zas kryštalická soda sa pužíva na pranie moc špinavých vecí ako sú montérky,flaky od oleja....ja som spokojná,aj celé naše sídlisko.....dokonca aj babky sa na to dali...
radost, 11. mája 2014 o 18:07
@hubarka35
otázniky od @smejkad
asi preto - že sme to riešili pred 4 dňami..pozri:
» napady.pravda.sk/navody/lacny-ekoprasok-na-pranie/51388-...
:-)
hubarka35, 11. mája 2014 o 19:57
V pohode....ja som skušala aj z vonnou esenciou...nebolo to ono tá sa mi vyzrážala a bola na vrchu...neviem prečo....robím to bez nej.....
babinka, 12. mája 2014 o 06:28
tento je iny, krystalicka soda nie je soda BB a zda sa, ze by tento sa mal pouzivat aj pri vyssich teplotach a bielom prani, asi to vyskusam...
hubarka35, 12. mája 2014 o 08:00
Babidka nepení,jasne v automatickej perem....ja som z bicarbonou ešte ani nepočula....že sa tak robí...ved vždy na pranie a velké čistenie zašlých miest bola kryštalická soda...u nás sa nou aj linoleum čistilo...namočilo a kefou vyšurovalo a bolo jak nové....ano aj pri vyšších teplotách perem,a vybieli pekne-veci na slnku až žiaria....ked som volakedy handerné pleny právala...tak som kryštal,sodu používala-a nie kadejaké odfarbovače...ináč chráni aj pračku...k.soda,lebo zmäkčuje vodu....a vodný kamen sa tak neusadzuje....a raz za čas dám vývar program z octom a pustím....vyskúšaj-budeš spokojná....ja som pol sídlisku rozdavala vyskušať-boli neverieci tomáši.a holky už len stýmto perú.....
xanadu1955, 12. mája 2014 o 08:46
@ Hubarka35 máš pravdu ja už roky používam kryštálovú sódu na zmäkčenie vody do práčky, lebo u nás v Martine je príšerne tvrdá voda a minula som preto aj o polovicu menej prášku na pranie ako keď som ju nedávala, poradil mi to jeden krčmár,robila som v /reštauráciách a jedálňach/ oni tým čistili pivné trubky. A jadrové mydlo, to je známa vec, ja ho používam dodnes na fľaky ktoré mi nevyjdu v praní ani po natretí odstraňovača škvrn ale takýto gél som ešte nevyrobila a ani nevyskúšala a preto isto spravím aj tento , jadrové mydlo môže ísť aj na vývarku a hlavne biele prádlo je po ňom pekné, biele a spravím si aj ten druhý Lacný ekologický prášok na pranie ten podľa mňa bude hlavne tak na farebné prádlo a nižšie teploty takže využitie budú každý jeden a preto Ti veľmi pekne ďakujem za recept a určite vyskúšam a dúfam že ušetrím
hubarka35, 12. mája 2014 o 09:22
Nemáš začo dakovať....ušetríš určite.....ja som to tiež na nete našla....vyskúšala a som spokojná nadmieru.....ináč sme sa doma aj pošklebili z polovičkou,koli tomu gelu....lebo že jemu nebudem prať s tým veci....chichi aj tak perem---a zistil,že sú jemnejšie a mäkšie,aj sa lahšie žehlia.....
cesminaz, 12. mája 2014 o 09:31
@hubarka35 mne nevadi,ze si sem dala "dalsi" prasok :-) kedze vravis,ze s tymto sa da prat na vyssich teplotach.Ja si ho spravim a vyskusam.Takze prasky by sme tu uz mali...uz len nech "oplakovac" ktory krasne vonia,nech niekto prida!!!!!! ;-D
vegetariankapp, 12. mája 2014 o 10:27
vdaka hubarka35 určite vyskúšam a cesminaz prešla som si net a našla som toto ak sa Ti bude páčiť
» www.home-made.cz/2013/11/domaci-vonava-avivaz.html...
pekný deň a príjemné pranie
hubarka35, 12. mája 2014 o 10:33
Vdaka baby-ja už som chcela aj tu aviváž robiť,len mi tam nepasujú tie vonné oleje...robila som tak gel-a vobec to nevonalo-to som celú flaštičku tam dala....cítila som len to jadrové mydlo....
hubarka35, 12. mája 2014 o 10:35
Doplnujem...a gel s tým olejom vyzeral ako zgrcnuté mlieko....neviem prečo....
vegetariankapp, 12. mája 2014 o 11:05
ešte som našla toto
» www.rodinka.sk/byvame/doma/periem-peries-perieme/...
rôzné rady - celkom zaujímavé
smejkad, 13. mája 2014 o 06:35
ahoj @hubarka35
omluvam sa za tie otazniky, az dalsie komenty mi ukazali, ze ide o dve rozdielne veci, sama som si to nevsimla :-)
smejkad, 13. mája 2014 o 13:03
tipujem ze ano, nieje tam nic drazdive a mydlo pouzivam pred beznym pranim na skvrny, ktore by v pracke inak nevysli
moj osobny nazor je, ze v konecnom dosledku to bude prat mozno este lepsie, ako mnohe prasky :-)
majushik, 13. mája 2014 o 13:34
@smejkad , @hubarka35 Periem totiz s detskym praskom, k tomu niekedy savo na odstranenie skvrn kazdy druhy den, k tomu tvrda voda, pytam sa hlavne kvoli skvrnam :)
smejkad, 13. mája 2014 o 14:00
na tvrdu vodu je dobra soda, na skvrny mydlo, ja by som na tvojom mieste skusila
tiez cakam uz iba kym sa mi uvolni flasa
a zhanam krystalicku sodu, vacsi problem, ako som cakala, ale vraj farby-laky to istia :-)
hubarka35, 13. mája 2014 o 19:38
jasné aj plienky sa možu prať i detské vecičky....soda vodu zmäkčuje.....no z tou sodou kúpiť ju,je niekedy problém....ak mate kýblik z vrchnákom-aj tam možte dať ten gél...ja som zo savom spokojná nebola....veci,pleny nejak zožltli z neho...
smejkad, 14. mája 2014 o 10:52
krystalicku sodu, prirodne jadrove mydlo aj 5l ocot som dnes kupila v Kauflande
majushik, 14. mája 2014 o 11:28
Taak ja sa tiez dam dnes na obehanie obchodov :) dakujem za rady, a uz len taka kratka otazocka, aku dlhu trvanlivost ma tento gel?
zedenika, 14. mája 2014 o 21:23
Baby,to sa Vam fakt chce s tymto babrat?Ja naozaj nemam penazi naviac,ale aby som v 21 storoci varila gel na pranie,to asi nie,neviem,nechcem sa nikoho dotknut....ale???
janikbj, 14. mája 2014 o 22:38
@zedenika , neviem, čo je na tom nenormálne, že ľudia si chcú doma vyrobiť, čo sa vyrobiť dá. hlavne bez zbytočnej chémie a s ohľadom na životné prostredie. čo tak sledujem, tak je to celosvetový trend v poslednej dobe, pretože naše zdravie je len hračka v rukách korporácií, ktoré sa snažia za každú cenu zarobiť a prečo nie nám to zdravie aj viac či menej nenápadne zničiť. veď treba podporiť aj farmaceutický priemysel.... čo sa týka stavu našej planéty ani nehovorím. ale to je na dlhšie zamyslenie a sledovanie vecí okolo seba. stačí si prečítať zloženie potravín, ktoré denne kupujeme a dávame našim deťom. na zaplakanie.
či v 21. storočí už netreba ani variť domáce jedlo? veď všetko sa dá kúpiť hotové, že? len nech každý kŕmi a zásobuje svoju rodinu potravinami a tovarmi podľa vlastného uváženia. ja som za tento návod vďačná, lebo sama mám kožné problémy a periem len s detskými pracími prostriedkami, no toto sa mi pozdáva ešte viac. skúsim a utvorím si názor ;)
olibabka, 15. mája 2014 o 07:41
Súhlasim s janikbj stopercentne! Okrem iného sú prášky na pranie až nehorázne drahé a používame ich skoro denne. Idem vyskúšať spraviť,zatiaľ z polovičnej dávky,verím,že to bude fungovať!? Pekný deň.
hubarka35, 15. mája 2014 o 07:51
Dakujem dievčence za kladné ohlasy....ano vodu dám variť,ked vrie prisypem mydlo a miešam do rozpustenia mydla...potom vypnem sporák,a nasypem sodu...a miešam do rozpustenia.....na pranie-už som to spomínala.....používam odmerku z prachu na pranie....jednu až jednu a pol-podla zašpinenia vecí a prádla....ja som tiež prvý robila z polovičnej dávky a to ešte na polku zo susedkou....Zedenika a čo na tom že je 21.storočie...?Tento gel šetrí korunky,pračku aj oblečenie....
bubaya, 15. mája 2014 o 14:32
Ďakujem za návod, idem do Kaufíku po jadrové mydlo. Ja už si doma pečiem chlieb, meliem múku, robím tvaroh a syr, vyrábam kozmetiku, tak prečo nie aj gel na pranie????
hubarka35, 15. mája 2014 o 20:12
super holky.....a ako melieš múku bubaya?hm aj ja idem do kauflandu....ale na nočnú,aspon si obzriem aké mydlá majú a či aj sodu.....
bubaya, 16. mája 2014 o 01:25
Dlho som mlela na obyčajnom trieštivom kávovom od robotu ETA -taký ten červený veľký socialistický. Robil strašný rachot, ale pomlel by hádam aj klince. Teraz si kamarát kúpil elektrický, tak idem k nemu so sáčočkom keď sa chystám piecť. Plánujem kúpiť vlastný, oplatí sa, čerstvo mletá múka je úplne iná, ako kupovaná. V koláči akoby bol s orechami pečený.
srnka77, 16. mája 2014 o 12:29
Ešte poznámka: namiesto aviváže používam ocot a 2 – 3 kvapky éterického oleja. Je to nielen ekologickejšie a zdravšie, ale uprednostňujem vôňu čistej bielizne pred umelými agresívnymi vôňami aviváže. Navyše pri používaní mydla si treba trochu viac dávať pozor na práčku a pravidelne ju čistiť octom (liter octu naliať do práčky a pustiť najteplejší program – keďže používam ocot pri každom praní, toto mi stačí spraviť raz za čas) , lebo mydlo sa viac usádza.
lubica7777, 16. mája 2014 o 14:48
srnka 77 prosim vas ake mnozstvo octu davate na jednu davku ?? Poprosila by som este o radu ako sa najlepsie da zbavit neprijemneho pachu z pracky ?? skusala som tabletky aj ocot ale aj tak to este neni ono ,,,,,
lubica7777, 16. mája 2014 o 14:52
hubarka35: velmi ma zaujal vas recept na gel , vsetko nakupene takze ide sa varit a potom skusat :D dakujem
smejkad, 16. mája 2014 o 15:10
odskusane na 40°C, parada :-)
zajtra odskusame na 60 :-)
pre @lubica7777
vyssie najdes link na avivaz- voda,ocot, aromaolej
a co sa tyka pachu - po kazdom oprati nechaj pracku otvorenu kym neostane uplne sucha ( neutieraj ) a raz za cas pusti jeden cyklus naprázdno s litrom octu , alebo ( tak robim ja ) co sa moze vyvarat vyvaram a cca raz mesacne dam ku pradlu cca 2dcl octu ( nepusta farbu pradlo ked pridas ocot :-) )
tesim sa na dalsie skusky, mne avivaz prisla ze prakticky nevonia, ale pradlo je jemnucke , gel urcite nerobim posledny raz, aj ked ho mam ako zele cukriky tuhy, roztopil sa aj na 40 v pohode :-)
lubica7777, 16. mája 2014 o 15:17
smejkad: dakujem za radu ja praveze po kazdom prani pracku vyutieram skoro do sucha a nechavam ju otvorenu stale ...myslite ze to je chyba ??
hana1, 16. mája 2014 o 17:08
no ked to má také skvelé ohlasy tak to skusim ide tam jedno jadrové mydlo a jedno kokosové? akosi som to nepochopila :)
kimlo, 16. mája 2014 o 17:54
@lubica7777 nejde ten zapach z odtokovej hadice, lebo ak tam zostane po prani voda, ta tam skvasi a zapacha.
smejkad, 16. mája 2014 o 17:58
@lubica7777
ak mas otvorenu stale, mozes aj utierat, mne islo skor o to, aby som VIDELA, kedy uz mozem zavriet, preto neutieram
a to, co ti robi puch, su usadeniny v pracke, daj liter octu, pusti program na vyvaranie ( prazdnu pracku ) a potom dalej uz per ako som ti pisala hore
pre @hana1
dava sa jedno jadrove mydlo (250g) , 300g krystalicka soda a 10l vody na jednu celu davku
lubica7777, 16. mája 2014 o 18:22
@smejkad :skusala som ten ocot cely liter a na 90 stupnov ale aj tak nie som spokojna :( ale po precitani rady od:@kimlo rozmyslam ci to ozaj nebude tou hadicou ja mam odpad urobeny na priamo do odtoku a urcite tam nejaka voda ostane :( hned zajtra to dam prerobit ...dakujem vam za rady ..
bubaya, 16. mája 2014 o 23:33
kimlo ide, tam zostane cca 1-2 litre vody, aj vo filtri na nečistoty, a keď sa dlhšie neperie, voda začne plesnieť. Kedysi mala tatramatka hadicu prevesenú do vane, tak sa voda vyparila, teraz máme každá odtok do odpadu. Aj umyvačka to robí, stačí 3 dni neumývať a už smrdí.
smejkad, 17. mája 2014 o 08:31
teda prat do nemoty
ok, zatial perieme
a gel funguje paradne aj na 60°C
este otestujem vyvaranie :-)
dakujeme :-)
kimlo, 17. mája 2014 o 22:37
No ked citam tie pozitivne komentare, tak sa babenky poponahlajte zapisat recept, lebo lobisti z chemicko-pracich korporacii sa do toho obuju...
smejkad, 18. mája 2014 o 08:47
uz to cakam, ale to si zapamatas lahko, 250 mydlo, 300 soda, 10L voda :)
a do plachania ocot a pradlo je paradne :-)
pri vyvarani az tak neodstranilo skvrny, ako kvalitny prasok, ale bezne pranie nema chybu :-)
hana1, 18. mája 2014 o 19:19
ešte mám dotaz davate to priamo do práčky alebo do násypky na prášok? ja to mám husté ako žele a bojim sa žemi to ostane na prádle ako sopel :)
hubarka35, 19. mája 2014 o 16:34
Ja dávam priamo do pračky do bubna naspodok a potom prádlo.....ináč tiež to mám zhustnuté...ale to nevadí-hlavne že operie....
chorvatka, 20. mája 2014 o 23:39
Ja pouzivam na pranie predpotopny recept . Praci gel si vyrabam z popola, ktory obsahuje sodu. 1 diel preosiateho popola z prirodného dreva (dub, ktorym vykurujeme v krbe dom na dedine) dam mocit do 2 dielov teplej, nie vsak vraicej vody. Pripravuje sa to v drevenej alebo umelohmotnej nadobe; nechat odstat 24hod. Precedit cez platienko; je to najlepsi prostriedok na namacanie i pranie monterok, ci inych velmi spinavych veci. Docitala som sa, ze pradlo sa kedysi takto pralo; je to aj vyborna avivaz. Problém je vsak v tom, ze v modernych bytoch sa drevom uz nekuri. Jednym vrzom sa spotrebuje aj popol, ktorym na jar hnojim aj ovocné stromy, jahody ci ruze a posyam proti machu ,ktory sa tvori na travniku v tieni. Ale vas gel urcite vyskusam, pretoze v kupovanych pracich prostriedkoch su vselijaké prisady, hlavne v tekutych, ktoré spôsobuju vela alergii, z ktorych je dost tazké sa vyliecit. A aj planéta je menej znecistena, hlavne vodné toky, do ktorych sa "cistena voda" z odpadu vracia. Pisem to vsetko z vlastnej skusenosti a aj vela uzetrim, ved cas su peniaze hovoria Anglicania : Time is money !
tatty, 21. mája 2014 o 22:59
hubarka, prosím ťa, vysvetli mi ešte raz to dávkovanie, koľko dcl mám dať? Nemám odmerku z prášku, dávno prášok nepoužívam, tak neviem aká je veľká. Ďakujem
ferula, 23. mája 2014 o 21:11
Pôvodne som si myslela, že si urobím koncentrovanejší gel, lebo som mala len na 7 litrov fľaše. Bolo to príliš husté, takže som musela ešte riediť vodou. Takže tých 10 litrov vody určite treba použiť. Dávam do nádobky na prášok po rysku max. Týždeň testujem. Prala som periny, biele na 40, farebné na 14 minút - tam dávam menej, lebo perie len okolo 1 kg, prala som čiernu bundu aj tmavé prádlo. Vypralo rovnako ako persil alebo ariel.
lopka1313, 26. mája 2014 o 03:06
Neviete mi povedat, ci sa to da pouzit i na kratky program? u mojej pracky je to 30 minut na 30 stupnov. a na cierne pradlo? nevybledne mi? najcastejsie nosim a teda i periem len cierne tricka a saty, ktore mam na sebe maximalne raz...
hubarka35, 26. mája 2014 o 16:27
ja to používam na všetko aj čierne...aj pri menej stupnoch...ved to je aj tak rozpustené to mydlo aj soda...mne skorej farba vybledne od slnka....tak dávam šaty naruby.....
ferula, 26. mája 2014 o 21:41
ja používam aj na krátky program - mám 14 min. - v pohode. A čierne veci som prala tiež - žiadne zmeny som na nich nepostrehla
srnka77, 27. mája 2014 o 01:01
@ lubica7777: octu dávam toľko ako aviváže, po rysku. Pri každom praní. Ono sa to mydlo naozaj dosť usádza, treba dávať na práčku pozor. Častým používaním octu sa riziko zanesenia minimalizuje. Okrem toho je ocot nepomerne zdravší ako aviváž a bielizeň pritom zmäkčí prakticky rovnako (pre mňa príjemnejšie). Počas sušenia bielizne ocot vyprchá. Tiež by časté používanie octu zrejme minimálne zmiernilo problém s pachom v práčke. Ostatné súhlasím so smejkad. Gél dávam priamo do bubna na veci.
Pokiaľ ide o farby, problém je len s bielou, tam je pravda, že bieliacu schopnosť to nemá, takže veci časom trochu zájdu. Práve však testujem vaječné škrupiny na bielenie a zatiaľ s úspechom :)
A silné škvrny treba zaprať, ak chce mať človek istotu odstránenia.
jano46, 14. januára 2015 o 14:46
Tiež to takto používame, je to ozaj výborné pri bežnom znečistení. Šetrí to aj prírodu, aj práčku aj nejaké tie koruny. Jediný problém je pri väčšom znečistení od mastných látok.
simona11, 18. februára 2015 o 21:19
Na bielenie používam prekarbonát sodný zmiešaný s TAED. Všetko je ekologické. Toho TADu sa dáva 5%, ja si ho zmiešavam s prekarbonátom naraz. Dávkujem - 2PL priamo do práčky. Všetko je to ekologické.
viera1, 18. februára 2015 o 21:40
Perkarbonát účinkuje nad 60°C a preto sa dáva TAED,ktorý aktivuje perkarbonát (peroxid) pri nižších teplotách (30-40°C)
hviezda0401, 16. mája 2015 o 23:02
Tento recept je úžasný. Musím ho vyskúšať!! My nemáme väčšinou na prádle škvrny, tak bude stačiť. Už nezvládam finančne platiť prášky:periem stále, syn má v robote čierne veci a ja zas biele :-). Veľmi pekne ďakujem......
gabbriella, 23. augusta 2015 o 21:45
robím si tento prací gél už niekoľko mesiacov a som s ním veľmi spokojná. Namiesto aviváže dávam ocot, ten ale v prádle vôbec necítiť. Keď periem čisto biele prádlo, pridám do práčky 1-2 polievkové lyžice jedlej sódy (bikarbóny). Gél dávam tiež priamo do pracieho bubna. Najprv dám gél a potom naložím prádlo...
simona11, 7. mája 2016 o 11:41
perkarbonát sodny a spol. sa dá objednať od firmy PG chem v Nových Zámkoch. Kamenný obchod nemajú, fungujú len ako internetový obchod, alebo sa dá dohodnuť osobné vyzdvihnutie /pokiaľ Ste samozrejme z NZ/
letima, 1. marca 2017 o 07:07
Robim bez varenia......zalejem vriacou vodou pocas toho miesam....ma to taky isty efekt
Mohlo by vás zaujímať: